måndag 15 december 2008

Svensk julkultur i högklass

Visst är Lucia något som antagligen bara firas i Sverige, det är lite udda med ett importerat italienskt katolskt helgon ivårt norra land. Kanske har någon inflyttat tagit med sig den trevliga ideen som numera är en av de unika traditoner vi håller oss med. En blonderad (oftast) helgonliknande varelse som och vandrar omkring i mörkret med ljus i håret och en svans av beundrare efter sig.

Fyllan och glöggen som naturligtvis är det äktsvenska tillägget är beklagligt men lär nog fortsätta även i framtiden.

I avdelningen för udda julsånger kommer nu en på äran och hjältarnas språk. Någongång på 50-talet gjordes inspelningen av Johnny Swängman och hans band. De flesta av mina läsare var inte ens födda på den tiden så ett litet lexikon

Skinnknutte = En manlig förare av motorcykel, (den bilburne kallades raggare)
Spätta = En kvinnlig medpassagerare på motorcykel, de var sällan förare
Böna = En annan benämning för samma spätta
Hedemora = Sveriges centrum för motorsport på 50-talet, tyngdpunkt motorcyklar
Droska = Gammaldags benämning på Taxi(i min ungdom kallades en taxi för "en dröj" anledningen var att när man förtvivlat försökte få tag på en taxi, svarade en automatisk telefonröst: Taxi, var god dröj

Nåväl håll till godo med Johnyy Swängman och hans medlemmar som spelar Skinnknuttarnas Hjulafton

3 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Aha, den gamla fina låten får man aldrig höra numera (förr kördes den alltid på radion vid jul tillsammans med "Tomtarnas vaktparad", och så kom "Kycklingpolkan" till påsk) men nu har du gjort en kulturgärning så att även den fåkunniga ungdomen kan få lära sig något!

Ördög sa...

Visst tusan är det en kulturgärning du gjort! Lyckligtvis är låten inte så värst okänd här på min arbetsplats, inte nu i hjuletid åtminstone! Jag är redaktör på Yle (Finlands motsvarighet till SR), och på Radio Vega (den finlandssvenska pendangen till P1 och P2) brukar Skinnknuttarna alltid knattra in nånstans i det övriga julsångsskvalet.

Kanske min fascination för låten beror på att jag en tid på 80- och 90-talet bodde i Hedemora. Även om knutteriet och mc-tävlingarna då sedan länge hörde till det förgångna, omhuldades minnet av dessa företeelser fortfarande i staden.

Jag har sökt låten på CD, men tills vidare utan resultat. Finns det faktiskt ingen bra samling med svenska jullåtar i den genre som man där i ditt nuvarande hemland plägar kalla novelty? Alltså en motsvarighet till den här ...

http://www.amazon.com/Dr-Demento-Presents-Greatest-Christmas/dp/B00000348G

(Flera av numren på skivan kan avnjutas på YouTube, men kom ihåg att man kan tröttna på ALLA sorters musik om man spelar den för ofta).

Ho ho ho och allt det där andra, jämte hälsnigar från Helsingfors och

Ördög

Eldorado sa...

Ördög, tack för din kommentar, det var trevligt att få besökare från vårt fina östra grannland.
Jag har inte hittat någon samlings CD med udda svenska jullåtar, tyvärr.
Just den här Skinnknuttarnas Hjulafton kanske jag kan jag hjälpa dig att få tag på om du skickar mig din mailadress.