lördag 20 december 2008

En overkligt sann historia ur det verkliga livet

Parallellt med sin utbildning jobbar vår dotter på ett konferenshotell i närheten av sin skola. Historien hur en chef från en exklusiv hotellkedja hjälpt henne men skola och jobb är intressant, men det är inte vad jag tänker berätta om.

Nej den osannolika historien börjar med att hotellet skall förnya alla biblar som finns i varje rum. De gamla biblarna samlades ihop i travar för att kasseras, när dotra går förbi, råkar hon stöta till en trave och dom ramlar i golvet. Ur en av biblarna sticker ett vykort ut och det fångar hennes intresse.

Kortet är över 100 år gammalt men i väldigt bra skick. Lite förvånande upptäcker hon att kortet är från Sverige.




Klicka på bilderna så blir det lättare att läsa
Det är adresserat till Sgt. (Seargent) Svante N. Söderblom, First Infantry, Fort Wayne, Detroit, Michigan, USA.
Tydligen kostade 10 öre på den tiden att skicka ett vykort över dammen. Av stämplarna kan jag tyda att det postades den 17 maj 1905 från Sverige och kom till Detroit 13 dagar senare. Imponerande snabbt tycker jag.




Bilden visar Carlskrona Lazarettet från 1905. Texten som är daterad 14 Maj 1905 tror jag lyder följande:
Älskade broder! Du skulle väl ha ett lifs-tecken från din yngsta syster, att hon lefver o hvar hon finns. Jo, nu trafvar jag här på ”lasarusket” X Mitt rum deladt med en samarit. Är kry. Hoppas i mår väl. I står här på min byrå o Claire hänger på väggen. Lef väl. Hälsa de dina från Elsa

Korrigera gärna om jag fattat fel. Elsa har markerat rummet hon bor eller har bott i med ett X. från höger är det tredje rummet på andra våningen.

Vad är nu det osannolika?
1. Bland alla de hotell som finns här har dotra hamnat på just detta.
2. Bland alla de hundratals biblar som byts ut, råkar hon just hitta bibeln med kortet
3. Kortet är från Sverige och skrivet på svenska
4. Kortet kommer från en stad som hon har bott i
5. Bilden på kortet visar visserligen lasarettet, men lasarettet blev senare ombyggt till Tullskolan
6. Just i den Tullskolan har dotra gått tre år i.

Jag har ett hum om sannolikhetlära, men vet inte hur jag skall räkna på detta. Men jag gissar att sannolikheten är väldigt nära noll!

Nä du behöver inte fråga. Kortet är INTE till salu

7 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Jag tycker att ?? ser ut som "Trafvar". Hon travade omkring, eller travade damen kanske filtar och lakan på sjukhuset? Verkar ju som om hon jobbade där.

Det mesta som händer är nog osannolikt - ända tills det händer. Har en bok i hyllan om matematik som behandlar detta ämne. Dessvärre har jag inte läst den ännu, men jag vet att den behandlar bland annat "osannolika sammanträffanden". Annars kanske du kommer ihåg Tage Danielssons monolog om den (o)sannolika kärnkraftsolyckan i Harrisburg?

Men det är klart att det är kul när det "osannolika" händer. Med tanke på att mängder av svenskar har åkt över Atlanten till USA, och att massvis av post skickats dit från Sverige, tycker jag inte det är osannolik en svensk senare hittar ett gammalt vykort någonstans.

Anonym sa...

får det okända ordet till "trafvar" :-)

Eldorado sa...

Vad kul att två personer kommer till samma slutsats! Säkerligen har ni rätt, tack för hjälpen!

Björn, Tage dog alldeles för tidigt, hans monolog om sannolihet är synnerligen aktuell också idag.

Lina Söderblom sa...

jag heter lina söderblom, och håller lite löst på att släktforskar. det jag har kommit fram till är att denne elsa och svante söderblom är syskon till nathan söderblom. han var en ärkebiskop och fredspristagare. de är födda på en prästgård i Trönö, vid Gävle och den gården kallas idag Söderblomsgården.
Lite kul fakta bara, och nu vet ni vart ni ska börja leta om ni skulle vilja ge/sälja brevet till släktingar till svante och elsa! :)

Kram lina

Eldorado sa...

Lina, först och frömst, ursäkta min senfärdighet med att publicera din spännande kommentar. Jag har varit för upptagen med annat sedan jul.
Fantastiskt att världen är så liten och att kortet hänger ihop med en känd fredspristagare.
Det gör ju historien ännu roligare, för min dotter som hittade kortet är faktiskt född på Nobeldagen!

Hade kortet varit mitt hade jag inte tvekat att återlämna det kortet till släkten, där det borde vara.
vid tillfälle skall jag söka lite på Söderblomsläkten

Eldorado sa...

Lina, wikipedia bekräftar dina uppgifter om Svante och Elsa.
Här är Nathans syskon:

Johan Fredrik f. 1864, d. 1865

Johanna Margreta (Hanna), f.1867 i Trönö, Gävleb. län

Knut Svante Nicolaus, f. 1870, musikintendent och kapten i amerikanska armén, Kalifornien

Johan Tyko, f.1872 i Trönö, Gävleb. län, agronom, jordbrukskonsulent i Västerbottens län, död 22 april 1940 i Degerfors, Västerb.l.

Amalia Elisabeth f. 1875, d. 1881.

Elsa Amalia , f.1883 i Hälsingtuna, Gävleborgs län, gift med Johannes Englund, lantbrukare i Dala-Järna.

Elsa var allts[ 13 [r yngre 'n storebror Knut

Lina Söderblom sa...

Hej igen! .. ja, världen är allt bra liten ! :) .. Spännande, för denne
Knut Svante Nicolaus, f. 1870, musikintendent och kapten i amerikanska armén, Kalifornien är, om allt stämmer, min gammelfarfar :) ! .. himla spännande hela grejen med vykortet och allt :D !

kram lina