torsdag 24 januari 2008

Finns det tillräckligt med intresse för ett projekt?

Sedan jag för drygt tre månader sedan började med den här bloggen har jag fått överraskande mycket respons. Kommentarer har det tyvärr varit sparsamt med, men troligen beror det på mitt skrivsätt och att det jag berättar knappast går att diskutera. Det är svårt att argumentera mot vad jag skriver för det är MINA upplevelser och hur jag har uppfattat min uppväxt i Smiths Venner. Ingen kan få mig att ändra historien annat än med fakta att jag minnes fel eller rena skrivfel.

Men jag har fått en hel del personliga mail med andras berättelser som jag inte vidarebefordrar till någon. Ofta är det berättelser från andra delar av SV och vid andra tidpunkter än när jag nötte byxbaken på deras möten. Jag ska ge några exempel på vad det kan handla om.

  • En tjej blir livrädd när hon kommer från skolan och ingen öppna när hon ringer på dörren. Inom SV så väntar man på att Jesus skall återkomma och ”rycka upp bruden” Det vill säga de 144.000 som blir räddade. Tjejen tror att hennes familj har blivt uppryckt och hon är ensam kvar.
  • En annan berättar om situationen där långhåriga killar erbjuds hårklippning direkt efter att dom omvänt sig på ett bönemöte. Efteråt dras dom upp i talarstolen för att visa sin nya övertygelse i ny frisyr. Som bevis på sin frälsning har dom med sig det syndiga avklippta håret för uppvisning
  • En tredje tjej bli nekad skolutbildning av sina föräldrar eftersom hon ändå bara ska gifta sig och skaffa barn.
  • Flera med liknande mobbing scenarium i skolan som jag själv hade.
  • En som blir mobbad inför klassen av sin lärare.
  • En tonårskille är nära att ta livet av sig efter att ha blivit klippt i snaggfrisyr

Trots att jag varit med själv i SV, även om jag anade och hade hört om liknande historier, så skakar varje berättelse om mig ordentligt.

För ett tag sedan fick jag en ide vad man kan göra med sådana erfarenheter, för det finns många inom Smiths Venner och vad jag numera förstår också inom Jehovas Vittnen och andra sekt/sektliknande röresler.

Ju mer berättelser jag stöter på, desto mer har iden tagit form och jag vill kolla om det är en bra ide och jag vill också kolla om det finns intresse för er att vara med.

Tanken är att alla som vill bidraga med något skriver ned sin egen upplevele från sin tid i någon sekt eller sektliknande rörelse. Längden på berättelsen spelar ingen roll, det kan var en sida eller femtio. Det viktigast är att den din egen historia. Anonymitet är självklart för den som så önskar.

Det handlar inte om pengar, att trycka en bok kostar lite pengar, men om fler än jag tror på projektet är jag övertygad om pengar kommer fram.
I värsta fall får jag betala själv. Skulle boken ge någon vinst skall pengarna skänkas till någon organisation typ Rädda Barnen.

Det handlar för mig om att ge främst barn som växer upp ofrivilligt i dessa sekter information om deras onaturliga uppväxtmiljö och att dela med sig från en värld utanför det dom betraktar som normalt. Skulle en och annan vuxen få upp ögonen så är det en bonus.

Så konkret, vad tror du? Skulle det kunna fungera? Är du beredd att ge ett bidrag? Inte i form av pengar utan i form av en berättelse!


Maila mig eller svara med en kommentar

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bok prosjektet høres spennende ut, og jeg skulle gjerne ville bidra til dette.
Vi som har hatt en oppvekst/ et liv preget av Smiths Venners lære har alle våre historier som kan være noe andre kan tenke seg å lese. Kanskje kan det også være til hjelp for noen som leser det.
Veien ut av et slik liv har for oss alle betonet seg forskjellig, likeså livet i sekten.

Håper det er mange som melder seg til å dele sin historie.

Ronja

Anonym sa...

Det blir en bok uten perspektiv.
Liten forståelse fra annet enn fra egne øyne som er egen opplevelse. Og den er sann nok for enkeltmennesket, men den blir ikke sann på Smiths Venners premisser, i så måte bare tildels i bokstav.
Når jeg leser om båtturene til Finland. Hvis dere er så korte i hodet at dere ikke gjør forskjell på hva en ungdomsflokk skal tillates som gruppe og hva den enkelte gjør i sitt private liv er det noe totalt manglende i selve logikken dere bygger på i gangsynet.

Boken vil, preges av av en sterk bokstavtolkning, men selve hovedsaken nedtones. Den ytre fortolkning i manges opplevelser med Smiths Venner vil da bli feil og tillegge Smiths Venner som preferanse for en slik tolkning.

Noen utvendige detaljer kan godt forstørres opp og farvelegges, bygge motsetningsforhold i logikk, men den røde tråden dere hørte, hørte dere vel på inntil 1991, svarene dere ga var forskjellige hvorfor mange gikk sin vei, det er vel bedre og dvele ved noe av det, så kanskje synet endres og dedt du hørte ikke var så galt allikevel.

Eldorado sa...

Trevligt att få en recension på en bok som inte ens finns utgiven. Vad har du för information som kan påstå att boken blir eller är utan perspektiv? Berättelser från ögonvittnen är de allra starkaste berättelserna du kan finna, faktiskt är de så starka att även den störste SV-sympatisör tar intryck av dessa. De äldre SV-arna kan också relatera till dessa händelser och bbekräfta dess äkthet. Sanningen finns nog utanför vad du kallar Smiths Venners premisser.

Tydligen har du extraordinära begåvningar, du kan recensera en bok som inte finns utgiven och du anser kunna avgöra att andra människor är "korte i hodet". Att nedvärdera människor som inte delar din åsikt möjligen förenlig med en kristen tro?
Det jag skriver om min uppväxt i SV är ingen tolkning. Det är faktiska upplevelser. Sanna uppleveler utan tolkning. Jag var inte ensam om dessa upplevelser.

Menar du att det hade varit bättre om vi suttit var och en för sig i baren och druckit öl, istället för vid ett gemensamt bord? Flera personer i SV's nuvarande ledning satt satt nämligen i baren och drack när dom trodde vi sov. Dubbelmoral eller hyckleri?

Nu har jag bara andrahandsinformation vad som hände i början på 90-talet och eftersom det inte var mina upplevelser skriver jag inget eller väldigt lite om denna interna konflikt. Långt tidigare hade jag av flera anledningar lämnat SV.

Ronja sa...

Hvordan ligger det ann med bokprosjektet? Kanskje kommentaren fra anonym kan provosere frem litt fart i saken :)

Anonym, jeg forstår ikke hvorfor man skal kalles kort i hodet fordi om man har skrevet om hendelser på finlandsfergen. For meg så burde preken og handling henge sammen, preker man nei til alkohol så gjelder det også i det private. Jeg har full forståelse for at det er regler når en ungdomsgjeng er samlet, men var det synd å drikke alkohol som det ble preket i hvertfall frem til 91 så var det like synd når man var samlet eller når man var alene i det private. Målet er vel å ha et personlig kristenliv og ikke et liv i privaten og et liv i menighet?

Boken var vel ment som "vår historie" og da er vel Smiths Venners premisser av mindre betydning. Oppveksten min f.eks i en familie i SV så har SV sine uskrevne lover satt sitt preg på den, altså oppveksten min.

Hvis jeg skulle delta med min histore så må SV bare akseptere å være endel av min historie, akkurat som jeg må akseptere at SV er en stor del av min fortid.

Du anonym skriver at boken vil preges av sterk bokstavtolkning hvor selve hovedsaken nedtones.

Hva er hovedsaken i boken?

For meg så er hovedsaken min historie, hvordan kan den nedtones av det jeg evt skriver om den?

Jeg slapp SV sin rødetråd midt på 80 tallet og er ikke av en av dem som forlot/ble bedt om å gå fra SV :) Når jeg dveler ved tanken på hvorfor jeg forlot SV så tenker jeg at det var noe av det smarteste jeg noen gang har gjort i livet mitt og mitt syn endrer seg ikke hvor mye jeg enn dveler ved det som ble sagt i SV :)

Ronja