tisdag 15 januari 2008

Smiths Venner och Jehovas Vittnen

En av mina läsare skickade mig en link till ett hjälpforum för ex Jehovas Vittnen. Min kunskap om denna sekt är fortfarande väldigt ytlig, men jag har lite mer kunskap nu än för en månad sedan.
Visst hade jag lärt mig lite i skolan i religionskunskapen och visst har jag haft arbetskamrater som var medlemmar där, men någon riktig kunskap om vad dom stod för hade jag inte.

Jag trodde mig veta
· Att dom vägrade blodtransfusioner eftersom blodet ansågs vara själen.
· Dom hade Biblen och Vakttornet som litteratur.
· Någon slags udda bestraffning skulle ske i något som kallades Harmageddon.
· Dom trodde inte på treenigheten.
· Dom firade inte högtider typ jul eller födelsedagar.
· Man mötte dom oftast som välklädda och artiga dörrknackare.

Inom SV vet jag att vi varnades för denna sekt eftersom dom ansågs fara med irrläror. Jag kan också minnas min mor som argumenterade med JVs dörrknackare om vad som var rätt eller fel enligt Biblen.

Några ex-JV personer har besökt denna blogg och deras reaktioner har varit, att dom känner igen mycket av vad SV står för och det liknar deras egna upplevelser ionm JV. Några kontakter bland dessa ex-JV har hjälpt mig med lite kunskap och förklaringar. Även jag slås numera av likheten mellan dessa församlingar, där jag ser SV som en lillebror till JV. Antal medlemmar i JV är närmare 7 miljoner, vilket skall jämföras med SV som uppger sitt medlemsantal till runt 35.000.

Liksom SV så ser sig JV som vara de enda som har förståelsen och den rätta tron. De 144.000 själarna anser sig såväl JV som SV veta varifrån dom kommer. Dom är lika tvärsäkra på att dom kommer från den egna rörelsen. Så man kan säga dom är överrens om att vara oeniga.

En vits jag fick av en ex-SV berättar om en själ som kommer till himlen och Sankte Per visar runt. I varje rum sitter det olika grupper och Sankte Per förklarar vilka dom är och varifrån domkommer. Dessa är från från Fiadelfiakyrkan, dessa är katoliker och en annan grupp kommer från Fräslningsarmen osv osv. Till slut kommer dom till en stängd dörr och den nya själen undrar vad som finns innanför. Sankte Per hyssjar och säger: Du måste vara tyst!Därinne sitter Smiths Venner och dom tror dom är ensamma här.

Den sociala gemenskapen verkar vara precis lika stark i båda församlingarna, liksom avgränsningen till socialt umgänge med övriga världen.
Hederlighet, att sköta sig och vara en god, laglydig medborgare så länge det inte strider mot deras tro propagerar JV för. Nästan identiskt vad man officiellt säger inom SV.

Den ”styrande kresten” i JV kan väl jämföras med ledningen i SV som anser sig vara tillsatta av Gud. I båda församlingarna gäller det att rätta in sig i ledet och tåla ledningens tillrättavisningar och order.

Evolutionsteorin avisas av båda sidorna, även om jag minns att SV var vagare på den punkten. SV kunde säga något i stil med att en dag är lika med tusen år och tusen år såsom en dag. Därmed indikerade man att processen för jordens skapande tog längre tid än sju dagar, men att Gud trots allt var den som var bakom evolutionen.

Men det finns också flera skillnader mellan dessa rörelser. JV är absolut emot krig och döda. Flera JV vägrade att deltaga i Tysklands arme före och under andra värlsdkriget just av den anledningen och hamnade i koncentrationsläger. SV däremot anser det vara upp till var och en att vara en del av armen eller inte.
En teori jag har om detta är att grundaren för SV just var officer och kunde väl inte därför hålla sig till en Biblens tydligaset regler. Att Norge blev ockuperat under andra världskriget kan också ha sin betydelse för att inte få negativ opinion. Mitt minne är dock att det inom SV uppmuntrades till att alla män skulle göra sin militärtjänst och därmed lära sig döda andra. Det är inte i linje med det sjunde budet.

En annan intressant skillnad är det med uteslutning.
Inom SV pratade man inte om det officiellt som en möjlighet. Det sades kanske att han eller hon inte ”tålde budskapet” eller inte tålde en tillrättavisning i kärlekens namn. Men inte uteslöt man någon från Guds ord. Man till och med hävdade officiellt att det bara förekom i andra församlingar. Det fanns många som visste bättre än så, speciellt dom som blivit drabbade och deras familjer. Flera som ansågs ha brutit mot reglerna fick finna sig i att sitta på sista bänkraden med förbud att yttra sig på möten.
I samband med splittringen i början på 90-talet fortsatte man envist att hävda att ingen blev utesluten. Man sa officiellt att, visst hade en del valt att lämna rörelsen för man inte förstod väckelens, men inte var det uteslutning.....
Jag känner till minst ett fall där det skriftligen dokumentrats av ledande SV broder att tidigare medlemmen N.N blivit utstött, så SV friserar sanningen.
På senare tid har dock kåre Smith medgett att viss form av uteslutning har förkommit och förekommer.

JV å sin sida använder uteslutning officiellt som som en bestraffningsmetod och vederbörande blir förklarad non gratia. Hela församlingen känner till saken och fryser ut personen. I JV fallet är dock den uteslutne välkommen tillbaka efter en förlåtelse procedur, vilket knappast är fallet inom SV. I båda församlingarna orsakar dessa metoder splittringar inom familjerna.

När det gäller personer som frivilligt lämnar församlingen skiljer det sig också. Dessa är totalt utfrysta från JV, såväl medlemmar som utesluta uppmanas att inte hålla någon kontakt med dessa personer. Uteslutna som har kontakt med dessa avfällingar har betydligt svårare att komma tillbaka om dom så önskar.

Här uppfattar jag SV helt annorlunda. De som blir uteslutna förhånas och förlöjligas ända upp i talarstolen. Jag läste någonstans att en av ledarna gett ungefär denna kommentar: Sedan dessa människor lämnat SV har jag inte ägnat dom en enda tanke. Min försåelse är att jesus hade ägnat dom massor av tankar och böner. Men Sv har inte samma övertygelse som Jesus hade.
Att vissa av dessa utstötta har och har haft det tufft och svårt att hitta nya liv och social gemenskap betraktas närmast med skadeglädje.

Andra liksom jag själv lämnade SV efter eget beslut har det lättare i relationen med SV. Jag har personligen aldrig trakasserats eller förföljts av någon person ifrån SV. Inte heller har jag någonsin blivit utsatts för övertalningsförsök att återvända.
I de få fall jag varit kontakt med SV eller ex-SV har jag mötts med respekt och artiga formuleringar. Visserligen har orden känns tomma, innehållslösa och inte helt ärliga, men absolut inget oförskämt och heller inte kritik för mitt vägval.
Jag uppfattar det så att SV respekterar mer oss som lämnat frivilligt än man gör med de som blivit utstötta. JV agerar precis tvärtom.

Nu är detta min uppfattning grundad på en inte särskilt djup kunskap om JV. Har jag uppfattat något fel, eller tycker du jag behöver korrigera min uppfattning så ber jag dig om dina synpunkter.

Linken till den i mitt tycke professionella sidan för ex JV är http://www.hjalpkallan.org/

Efter Johans kommentar kan jag inte låta bli att linka till en live version från 1976 av denna låt. Eagles - Hotel California. Enjoy!
Slutklämmen på den tänkvärda texten är ”We are programmed to receive. you can checkout any time you like but you can never leave!”Men vi väljer själva vad vi vill ta emot

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej! Den där Sankte Per vitsen har berättats om JV också.... Och att vi båda kände igen repliken "You can check out any time you want, but you just cant ever leave" från Eagles "hotel California" var ju också intressant.... /Johan

Eldorado sa...

Johan, hur kunde jag glömma bort en link till den superlåten med en så tänkvärd text. Inlägget uppdateras strax.