fredag 13 mars 2009

Cadillac records

DVD-sortimentet där biografierna finns brukar jag snabbt passera. Denna gång råkade jag dock se en titel med Cadillac och bilfantast som jag är kikade jag lite noggrannare.
Filmen var nysläppt på DVD och hette just Cadillac records. Filmen är en drama/biografi om blues, R&B och utvecklingen till rock’n’roll.

Med namn som Muddy Waters, Etta Jams, Chuck Berry och Jerry Lee Lewis var steget inte långt från tanke till handling.

Kvällen var relativt sen så vi skulle bara kolla lite i början av filmen för nyfikenhetens skull. Sedan blev det lite till, lite till och lite till. Plötsligt avslutas det hela med låten At last som sjungs av Beyonce Knowles som spelar rollen som Etta James.
Den sena kvällen hade blivit morgon och åtminstone jag somnade tvärt med ett leende på läpparna, drömmande om gamla tider.

Filmen är fylld med dramatiska händelser, rasmotsättningar, en del våldsamma scener, granna bilar, pengar, kärlek och lite erotik och inte minst droger. Sannerligen sex n’ drugs and rock’n’roll har hängt ihop genom historien. Vissa av dessa artister, exempelvis Jerry Lee Lewis faller djupt i mina ögon eftersom han tydligen hade sex med minderåriga och fick sitta en del år i fängelse för detta. För er som eventuellt har drömt bort rasmotsättningarna i USA kan vissa scener bli chockartade. Polisiär övergrepp och tydligen räckte det med att en svart man visslade efter en snygg vit kvinna för att han skulle bli hängd. Det framgick inte av filmen om mobben blev straffad

Trailern nedan ger en bra glimt av några händelser



Det som däremot sitter kvar i minnet är dock MUSIKEN och hur den flyttades från åkrarna i djupa södern för att bli accepterad både bland vita och svarta.



Gillar du R&B ska du se filmen, vissa av låtarna gör att man får den berömda ståpälsen.

Ett litet smakprov på Muddy Waters. Åtminstone 1971 svängde det om gubben fortfarande!

Inga kommentarer: