söndag 1 mars 2009

Den osannolika historien

I slutet av förra året skrev jag några rader om en osannolik historia

Det var tydligen inte bara jag som tyckte det var ett kul sammanträffande, utan en lokaltidning i Karlskrona tyckte det var värt en notis. Det var väl ingen "stoppa pressarna" nyhet, men en halv sista sida tycker jag var kul.
Tyvärr hamande artikeln bara i den tryckta tidningen, så i stället för att linka fick jag scanna in artikeln.



Nu var det väl inte ur en psalmbok utan ur en bibel som kortet ramlade ur, men förutom det så stämmer historien.

Söderblom är inte så hemskt vanlig namn så efter en liten sökning på nätet fick jag fram att denne Svante Söderblom hade en adress i San Francisco när han avled som pensionerad Captain i US ARMY 1951. Om vi får tid skall vi kolla om det finns några anhöriga, det hade väl varit fint att få lämna kortet till "de rätta ägarna"?

Lite spännande information hittade jag här Scrolla ned lite på sidan så hittar du Soderblom, Svante N men också vad som troligen var han maka, Soderblom, Charlotte E. Min gissning beror på att dom ligger på samma plats och att dom var ungefär jämngamla. Tydligen hade även hon sin karriär i US ARMY och hade lyckats blivit Major.

Nu har jag ingen vetskap om Charlotte kom från Sverige, hennes förnamn är ju ganska internationellt. Nyfiken som jag är hittade jag dock i Sveriges Befolkning 1890 tre stycken Charlotte E som var födda i Sverige 1875. En av dom, Charlotte Elisabet Strömberg kommer just från.......Karlskrona. Fantasin har inga gränser

Inga kommentarer: