tisdag 17 februari 2009

Hänga ut personer på webben

Det var en anonym person som förmodligen tyckte att jag bröt mot den svenska PUL-lagen genom att publicera några av mina gamla bilder, jag inget av dom var yngre än 30 år.

Visserligen var personen ute i ogjort väder och saknade dessutom kunskaper om webpublikationer i allmnhet och PUL-lagen i synnerhet. PUL-lagen är nämligen väldigt generös, och så länge man inte systematiskt samlar ihop uppgifter om personer och publicerar det är man helt grön som bloggare

För en tid sedan så hade vi en folkomröstning om huruvida samkönade äktenskap skulle vara tillåtna i Kalifornien. Om jag minns det rätt så vann motståndarna mot sådana äktenskap med ungefär 52%.
Nu är ämnet uppe i någon domstol som skall kolla om folkomröstningen har betydeles eller ej, konstitutionen är det som gäller oavsett dessa 52% av rösterna.

Nu fick jag tack vare en annan svensk bloggare i USA en link som är organiserad av en grupp som vill tillåta bögar och flator att gifta sig legalt.

Denna link skulle knappast vara tillåten i Sverige.

I USA är alla som stödjer ett parti eller en åsiktsfråga ekonomiskt en offentlig handling. Namn, adress och bidragsbelopp kan vem som helst få tillgång till.
Här har man dock ett steg längre.
Informationen är sammaställd och informationen är tillgänglig på en webkarta så var och kan kolla om någon av ens grannar har skänkt pengar till en åsiktskampanj. Om du klickar på någon av de många iconerna så får du namn, adress och också hur mycket personen donerad till i detta fall motsåndare till samkönade äktenskap.

Det var nog knappast avsikten när lagstiftarna gjorde sådana uppgifter offentliga.

Personligen så tycker jag man är ute i tassemarkerna med att hänga ut sina motsåndare på detta viset.

Inga av mina närmaste grannar som jag vet röstade ja har dock donerat några pengar. Jag faschineras lite över beloppen som enskilda personer har donerat. Inte har jag något problem med att någon skänker 100 dollar för någon sak man tror på, men här hittade jag efter lite klickande belopp på 1.000, 5.000 ja tom 25.000!

Tydligen finns det gott om folk som lever i en annan ekonomisk än jag

Inga kommentarer: