onsdag 4 februari 2009

Sverige sett utifrån

Jag har inte skrivit mycket om nutidens Sverige i min blogg. Till skillnad mot alla USA-experter i som finns i mitt gamla hemland (som tror sig veta allt om livet här) inser jag att mina kunskaper om svenskt vardagsliv blir begränsat till några veckor per år.

Dock har jag de senaste dagarna ”höjt ögonbrynen” som en av mina kompisar säger över vad som kallas ansvar.

Det fösta som fick mig att fundera var Försäkringskassans eländiga hantering av sina kunder. Jag läser om extremt långa handlingstider där vanliga hederliga skattebetalares liv äventyras. Ja i vissa fall riskerar dom att tvingas sälja sin bostäder för att överleva och inte ovanligt är att dom behöver söka socialhjölp.

Nej jag kan inte alla turer, men chefen för Försäkringskassan hänvisar till en omorgansiseringsplan gjord 2005! Den nya organisationen fungera inte ännu, tre år senare! Eftersom man måste följa reglerna kan man inte betala ut förskott till sina kunder.
Till slut så blir tydligen statsministern interjuvad och han hänvisar till att det var den förra regeringen som fattade beslutet och några extra anslag har han inte tillgängligt.

Här i USA och inte heller i det privata näringslivet vore detta inte acceptabelt. En organisation som inte fungerar efter TRE år existerar inte i näringlivet, och för en icke-fungerande organisation finns det någon ansvarig i USA.

Nästa historia är skolmaten i Göteborg. Efter att pastan ramlat på golvet fiskas den upp och serveras till skolbarn. Jag behöver inte säga mer, men krävs det ansvar av någon? För mig är det bristande ledning som inte har koll på verksamheten. Personalen vet att de inte riskerar några konsekvenser för ett svinaktigt beteende.

Hur hade debatten varit i Sverige om försäkringskassan varit privat? Kanske profithungriga företagare som bara vill tjäna pengar? Hur hade diskussionen blivit om skolmaten i Göteborg hade producerats av ett privat företag?
Det handlar inte om privat eller offentlig service, det handlar om ledarskap och ansvar.


Det som får droppen att rinna över är när jag idag läser en TT-nyhet om missförhållanden bland äldreboende i Halmstad.

I slutet av förra året upptäcktes grava missförhållanden i äldrevården, och en utredning tillsattes.

Resultatet är citat från TT: ”Ingen pekas ut som ansvarig för bristerna på ett äldreboende i Halmstad där äldre exempelvis nekades toalettbesök. Orsaken var i stället bland annat täta chefsbyten och hög sjukfrånvaro, enligt en utredning.”

I min värld ör någon ansvarig. PUNKT SLUT. Om så direktiven är otydliga, så är någon ansvarig för det. Om personalomsöttningen är hög så är någon ansvarig för det också. Så fungerar det i omvärlden utanför ankdammen Sverige.

Resten av artikeln som jag läste. Qoute:
Kommunrevisorerna har med hjälp av utomstående experter granskat bakgrunden till de allvarliga brister i vården av de äldre som blev kända i november 2008.
Men samtidigt slår utredarna fast att varningssignalerna fanns redan våren 2007. Då kom flera uppgifter om en onormal arbetssituation på den aktuella avdelningen på Bäckagård. Hög sjukfrånvaro, bristande rutiner, stor omsättning på arbetsledare och konflikter inom personalgruppen. Men allt det här uppfattades som renodlade personalproblem, ingenting som kunde påverka vården av de boende.
Där kom det också fram att de långvariga personalproblemen länge var okända för hemvårdsnämndens politiker. Ordföranden, Liselotte Svensson (M), hävdade att hon informerades först efter cirka ett och ett halvt år, i september 2008.
Ett par månader senare kom uppgifterna om grava kränkningar av flera av de boende. De blev bland annat lagda för natten tidigt på eftermiddagen, nekades dagliga toalettbesök och fick inte sitta uppe vid dukade bord vid måltiderna.
Enligt Lisbet Svensson tar förvaltningen stark lärdom av händelserna och slutsatserna i revisorernas rapport. Chefsroller och informationsvägar ses över och ett hjälpmedel för riskbedömningar ska tas fram.
Tio av de 18 anställda på avdelningen omplacerades före jul och två av dem har också fått skriftliga varningar. Nu avslöjas också varningarnas konkreta orsaker. En av de varnade bröt mot säkerhetsreglerna för hur vårdtagare ska flyttas med lift, den andra åt av de äldres mat och rökte på arbetsplatsen. Slut Quote

Varför hittas aldrig någon ansvarig i Sverige utom i de fall dom kvitterar ut sin lön? När statsministern inte tar sitt sitt ansvar sätter detta normen för vad som gäller och det år via kommunalråd ner till de anställda tjänstemännen och de som utför själva jobbet.

Hur kan alla ni som betalar skatt finna er i att sådant system?

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Den konspiratoriskt lagde misstänker givetvis att vanskötseln av Försäkringskassan är medveten. Genom att missköta offentliga system öppnar man dörren för privata i stället. Baktanken är den vanliga: vi skär i de offentliga systemen och sänker skatten! Sedan får folk klara sig bäst de kan om de inte vill ha gammaldags fattigvård på extremt låg nivå. En motbjudande utveckling som såväl regering som opposition var och är inblandad i.

Möjligen kan klantighet spela in också. Kassan skulle införa ett nytt datasystem men det har inte fungerat. Men det "nya" var ju tyska SAP som är ett gammalt känt och välprövat system (Ericsson införde det i Stockholm strax efter år 2000 tror jag) så jag undrar hur tusan man lyckades misslyckas!

Det där med ansvar, närmare bestämt tjänstemannaansvar, är en sak för sig. Har för mig att det avskaffades under Palmes tid. Sedan blev tjänstemännen "ansvarslösa". Om folk verkligen tar ansvar behövs inga särskilda paragrafer. men nu verkar det som om mycket får flyta och alla pekar på någon annan om det blir otrevligheter. När ansvarslöshet och fifflarmentalitet finns ända uppe i regeringen lär det inte bli bättre på lägre nivåer. Och det är sorgligt, för det nöter ner förtroendet i hela samhället.

(Undring: hur hade en ministerkandidat med examen från en "diploma mill"/bluffuniversitet uppfattats i USA? Hade denne person släppts igenom?)

Eldorado sa...

Björn, jag är inte konspiratoriskt lagd.
Vem är "chefen" för ledningen på Försäkringskassan och dess personal? Jo det är enkelt sett deras kunder. Att missköta sitt åtaganade mot sina kunder är inte en bra överlevnadsstrategi. i ett land där någon tar ansvar hade ett sådant agerande mot kunderna snarast varit en självmordsstrategi. Det är fullständigt ointressant om det är ett nytt datasystem, också det har någon beställt och varit ansvarig för implementeringen.

Det som slår mig ibland är när besöker företag. I Sverige presenterar sig personen med sin titel och "jag har hand om" eller "jag roddar service" och liknande. I USA presenterar sig och säger "I'm responsible for..." Det är en jävla skillnad på att utföra ett jobb och vara ansvarig. På skoj. Fråga någon person i vilken organsisation som helst i Sverige, statlig kommunal eller privat: Vad är ditt ansvar i organisationen. Du får enbart luddiga svar, jag lovar.

Att TT rapporterar om en utredning där man inte kunde hitta något ansvar är inte förvånande för mig. Intressant nog är det ingen som har ansvar för att det inte kan perkas ut någon ansvarig. Inte heller ser jag någon åtgärdsplan förutom att man varnar eller förflyttar personer på utförandesidan.

Självklart har du rätt, förändringar börjar uppifrån. Men viktigast av allt är, det finns bara en enda männsika som vi var och en kan ändra på. Nämligen oss själva.