tisdag 1 september 2009

Det brinner….igen

Tack för alla mail med frågor. Vi är alla ok, storbranden som det berättas om på nyheterna är på betryggande avstånd från oss.
Visst det finns andra br'nder, men ingen av dessa är i närheten av oss.

Den som det skrivs mest om, förstör huvudsakligen en nationalpark cirka 10 mil norr om vår bostad. Vinden ligger i ”rätt riktning” för oss, så vi har inga problem med ytterligare luftföroreningar.

En uppdaterad karta kan ni se här.

Nyheterna som sprids i svenska medier är inte helt korrekta. De två senaste somrarna har inte varit extremt torra, de har varit normala. Det egnar normalt inte maj-oktober, så självklart blir allt torrt. Vissa säger att dessa områden inte har brunnit på 60 år, så det är på sitt vis naturen som har sin gång, även om pyromaner inte är uteslutna.

Jag vet, det är en klen tröst för de som drabbas, varje hus som brinner, varje brandman som dör, varje evakuering är uppslitande men se det i lite perspektiv. När liknande bränder sker i fattiga länder ser ni inga svarta rubriker. Nyheter från USA och speciellt Kalifornien spides väldigt bra i Sverige. Orange lågor och svart rök är dramatiskt.

Vad som retar mig är de människor som trots evakueringsorder stannar kvar. Senare när det blir kritisk måste brandmän och poliser med livet som insats trots allt försöka rädda dom. Nu hör jag på nyheterna att det finns fem personer som vägrar att evakuera och myndigheterna har meddelat dom att dom inte kommer försöka rädda dom i en krissituation. Undrar hur det kommer sluta.

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Hur det kommer att sluta ... tja, de här människorna som nämns på slutet är väl rädda att myndigheterna skall ta sig in i husen och knycka deras Medicare och skjutvapen och biblar om de drar iväg hemifrån för en småsak som en jättebrand? Branden kanske bara är en konspiration dessutom, ett påhitt av staten?

Allvarligt talat var väl bränderna i Australien allvarligare än det här?

Eldorado sa...

Björn, mitt i ironin så tror jag faktiskt du har poäng. En del har mentalitetet att "själv är bästa dräng", det lyser igenom en misstro mot myndigheter, så långt att man inte litar på att dom släcker en brand bättre än dom själva kan göra. Mentaliteten är svår att begripa för mig, men det handlar om allt ifrån att staten skall sköta saker via skattsedeln till att ha rätten att försvara sig med eget vapen. Det är svårt att leva om man inte litar på någon annan.
Enligt Kalifornsk lag kan man inte tvinga dom att lämna området.
Just nu finns det uppfigter på att branden startades av "human hand" dock sägs inget om det var avsiktiligt eller inte. Men som jag sagt tidigare, de flesta bränderna är anlagda.

Australien och bränderna där har jag bara sett TV-bilder av, men spontant så tycker jag att katastroferna där ser ännu värre ut. Allt är inte störst i USA