fredag 21 januari 2011

John Bernhard Edlund

Jag vet. Jag har inte bloggat på ett tag, främst för att jag har haft andra prioriteringar såsom att fira jul, åka skidor och rensa ur poolen efter störtregn och mindre jordskred.

Dessuom har jag rotat lite i släkthistoria. Men ojämna mellanrum får jag nyväckt intresse, i detta fall en infomation via några av de krokar jag har liggande ute på nätet.

Ett av släktmysterierna som intresserar mig mest är min farfar John Bernhard Edlund född 1892 i Hässjö och död i samma församling redan 1931 i TBC.

Inom släkten fanns ett rykte om att farfar tillbringat några år i USA. Det fanns inga säkra uppgifter beroende på att hans barn var små när han dog och den infomation som fanns i hushållet försvann spårlöst efter farmors död något år senare.

Efter lite sökande kunde jag konstatera att ryktet var sant. Nästan. Han emigrerade inte till USA utan till Winnipeg i Canada 1913. Att uppgiften var svår att få bekräftad beror på att han inte utvandrade från Sverige utan från Trondheim i Norge. Vidare så finns det ingen notering hos prästen eftersom han aldrig sökte om något flyttbetyg. Jag har heller inte lyckats hitta någon notering i folkbokföringen när han kom tillbaka. Han bara dök upp igen som gubben i lådan.

Resrutten förmodar jag var med tåg från Sundsvall till Trondheim. Den 26 Feb 1913 tog han båten Ragnvald Jarl över till England. Från Bristol gick sedan resan vidare till Halifax med båten Royal Edward den 5 Mars.
Att båten gick till Halifax och inte Quebec berodde på isläget. Ankomst i Halifax den 12 Mars. Resten av resan till Winnipeg gjordes förmodligen med tåg.

En rätt lång och äventyrlig resa för en tjugoåring, men farfar reste inte ensam. Det var en lite grupp på fyra personer.
Harald Waldemar Widmark född 1884 i Härnösand
Knut Leonard Bergström född 1885 i Gudmundrå
John Bernhard Edlund född 1892 i Hässjö
Tycko Sjöberg född 1893 i Gudmundrå

Förutom Knut var ingen gift och den enda kopplingen jag kan se mellan dessa perosner är att Tycko är troligen en yngre bror till Knuts fru Ragnhild f Sjöberg

Efter ett tag i Winnipeg börjar gruppen splittras och livslinjerna delas.

Harald eller Harold som han kallas i USA var äldst, så jag börjar med att berätta vad jag hittat om honom.

Baserat på hans ansökan om att bli amerikansk medborgare daterad January 1924 så kan man se att han kom från Brandon i Canada med tåg till St John i North Dakota den 15 February 1915. Han stannade alltså knappt 2 år i Manitoba.


Lite kul är att han försäkrar att han inte utövar polygami och att han heller inte är anarkist.

Ett registreringskort från 1918 visar att han redan då hade påbörjat sin process att bli amerikansk medborgare. 1917-1918 registrerades de flesta unga män oavsett nationalitet, det handlade om att inventera potentiella soldater till WWI.



Det är främst två uppgifter som är intressanta på kortet. För det första anger han Knut Bergström boende i St Paul Minnesota som sin kontaktperson och för det andra anges det var han arbetar.
Han är alltså anställd på Snoqualmie Falls Lumber Co, ett otroligt stort sågverk i staden med samma namn i delstaten Washington. Staden är väl egentligen känd för tre saker, ett vackert vattenfall, sågverket och i modernare tid inspelningsplatsen för Twin peaks.

Googla så hittar du massor av bilder och dokument.

Folkräkningen som gjordes 1920 i USA visar att Harald var hyregäst 3-Lake village, Snohomish County WA.



Nästa folkräkning är gjord 1930 och då jobbar han som snickare i San Francisco Kalifornien



Till slut har jag en uppgift om att han dog den 15 February 1959 i Riverside, Kalifornien. Den staden ligger bara ett stenkast ifrån där jag bor idag.

Jag vet inte om bilderna är läsbara, hör av om du vill ha ett läsbart exemplar.

10 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Intressant. En del folk med anknytning till min släkt hamnade i skogshuggardistrikt, men då i norra Kalifornien. Verkar ha varit rätt mycket svenska huggare i de trakterna.

Anonym sa...

tres interessant, merci

Eldorado sa...

Försök med svenska istället. Eller möjligen skånska

Anonym sa...

Her vär som kätta

Chw

Eldorado sa...

Chw, kan det betyda Det var som fan? Eller är kätta detsamma som katta?

Anonym sa...

Det var som katten. Uttrycket var vanligt och hade nog sitt ursprung från engelska. Det var ju några stora projekt i Norrbotten som ledes av engelsmän, malmbanan och tidigare engelska kanalen för bi Bodens forsar. Engelsmännens språk "smittade" av sig på bonddialekterna ända från Narvik till Luleå.

Chw

Anonym sa...

hi, good site very much appreciatted

Anonym sa...

Hur kommer det har du inte din webbplats visas i mobilt format? Kan inte se något i min netbook.

Eldorado sa...

Anonym, kanske skulle en kurs i meningsbyggnad vara något för dig?

Om jag tolkar din fråga rätt så är ditt problem mellan tangentbord och display

Anonym sa...

mycket intressant, tack