tisdag 29 juli 2008

Jordbävning 5.8

Bor jag i Sverige?

Det är för mig fascinerande att ständigt bli varse hur Sveriges media koncentrerar sig på USA. Nyss tog det bara ett antal minuter innan nyheten om jordbävningen som skakade om oss här fanns på Aftonbladets websida. Nattredaktionen verkar inte ha någon större kunskap om området, man pratar on Los Angeles och att befolkningen där är 3.6 miljoner. i verkligheten var jordbävningen nära en stad som heter Chino hill, som har några hundratusen invånare. Mer relevant är att hela Great Los Angeles området kände av denna med sådär en 25 miljoner invånare!

För alla er som frågar, jag själv kände inte ens skakningen som dock var ordentligt nära oss och relativt kraftig. Jag satt i bilen, och då brukar man ofta missa att det skakar. Min äldsta dotter var omkring tio kilometer från epicentrum och var lite stirrig, men inget skadat i hennes närhet. Hon har också känningar av efterskalven som kommer.
Resten av familjen är också ok, Yngsta dottern är på väg hem för att kolla hur Timmy, våran hund mår

Lokala nyheterna visar en del bilder, men hittills har jag inte sett några större katastrofer. Det mest dramatiska tycks vara några vattenledningar som har brustit.

Här är en informativ sida om jordbävningarna i området. Den uppdateras snabbt. Ett intressant faktum är att det blev svårt att komma fram med telekommunikationer en stund. Det beror inte på att telenätet är skadat utan att myndigheterna reserverar kapacitet för eventuella hjälpaktioner. Vi i allmänheten får vänta med att ringa anhöriga och bekanta för att få bekräftat att dom mår bra. En helt korrekt bedömning som jag ser det

Inga kommentarer: