måndag 8 september 2008

Utbildning

Nyligen hade jag förmånen att få träffa ett antal personer som liksom jag har haft ett förflutet i en sekt.
Träffen var i ett vandrarhem nära en av Sveriges största sjöar, ett rackarns fint område men det är ändå inte vad som sitter kvar som minnesbild.
Att det hela var välplanerat och bra organiserat är inte heller vad som gjorde mest intryck på mig.
Nej det var de olika individerna och deras personligheter som är det bestående jag har med mig i bagaget. All den vänlighet och öppenhet och så generöst man delade med sig av sina erfarenheter både goda och dåliga gjorde att jag förmodligen såg ut som en fågelholk i ansiktet ibland. I och för sig är det sista en fördel när snapsen till kräftan skall ned :-)

Den övervägande majoriteten av deltagarna hade sin bakgrund i Jehovas vittnen, men det fanns även folk med bakgrund i Livets ord och vad vi kallar mormonerna och till sist mig själv som växte upp bland Smiths Vänner.
Numera begriper jag hur lika dessa församlingar är men också vissa skillnader trots att alla baserar sin tro på samma Bibel.

Utbildning är en av de saker där det skiljer sig väsentligt. Bland Jehovas vittnen ansågs utbildning som bortkastad tid, det gällde ju att förbereda sig inför nästa liv och förutom att frälsa andra själar gällde det att vara klar när Harmageddon skulle komma. Företrädesvis sysslade dom med lågkvalificerade jobb som städning, tidningsutdelning och liknande. Resten av tiden användes studerande av skrifter och att ”knacka dörr” eller att gå i tjänsten som dom själva sa. Jag visste inte att det var x antal timmar som skulle spenderas och inte heller visste jag att en pionjör skulle trava runt och störa sina grannar i 90 timmar i månaden.
Nu är ju Harmageddon kraftigt försenat, 1975 var det utlovade året enligt Jehovas profeter och det inser alla var inte sanning. De flesta JV medlemmar och fd medlemmar saknar numera utbildning för att hitta bra jobb. Speciellt fd medlemmar sliter ofta med vidareutbildning för att ta igen förlorade år, och kvalificera sig på arbetsmarknaden.

Inom Smiths Vänner var det ungefär detsamma som gällde. Precis som inom JV uppmuntrade man inte till utbildning. Vi levde i ”den sista tiden” så det vara bara bortkastad tid. Speciellt lite utbildning ansågs kvinnorna behöva. Dom skulle ju bara sköta hem och barn, det såg mammorna till att lära dom och skolan kunde ju ge dålig påverkan (läs eget tänkande).
Killarna skulle helst lära sig ett hantverk. Att inte vara stor på jorden var fint nog och det räckte ju till att försörja familjen. Åtminstonde på den tiden.
Här var främst min far i opposition, han lovade alla oss barn så mycket utbildning vi ville ha och han skulle minsann se till att vi hade råd med det. Även fast jag hade flyttat hemifrån, stack han till mig lite pengar då och då för att försäkra sig om jag inte behövde sluta mina studier av ekonmiska skäl. Idag inser jag varför han gjorde det, han själv hade fått jobba sig upp utan utbildning och han ville att vi skulle ha bättre förutsättningar.
Ledarna i församlingen skakade på sina huvud, men pappa ändrade sig inte.

Livets ord har vad jag förstår en annan filosofi grundad på en framgångsideologi där det gäller att vara utbildad och göra karriär inte bara i det religiösa, utan också i arbetslivet. Här skäms man inte för framgång, mycket pengar eller bra positioner i den ogudliga världen.

Mormonerna har en liknande inställning, där tom aktivt vill man att medlemmarna skall infiltrera den profana välrden och påverka på alla ställen som man kan. Som exempel nämndes den mormonska amerikanska ambassadören i Sverige. Inom SV och JV hade det varit totalt omöjligt att dels vara så högt uppsatt och att samtiidigt vara en ärad medlem i församlingen

Tack alla ni positiva männsikor som lärde mig så mycket mer om andra sekter. Inte tänker jag rabbla upp era namn, dels för att jag stavar dåligt och dels för att alla av er inte vill ha namnet publicerat, men trots allt ett extra tack till Owe som ställde upp med transport och dessutom tillät mig att vara oartig nog att somna ibland när ögonen var fulla med något sandliknande

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvorfor fortsetter du hele tiden å blande sammen løgn og sannhet i dine skriverier om Smiths Venner? Det kan være at det fantes noen som var i mot høyere utdannelse, men dette var langt fra offisiell lære.

Jeg er vokst opp samtidig som deg, (er faktisk eldre enn deg) og tok akademisk utdannelse uten at noen brydde seg om det. I den menigheten jeg tilhører er der mange med høy utdannelse: f.eks.: Leger, Advokater, Siv.øker, Ingeniører, Eiendomsmeglere, Lærere, Sykepleiere osv.

Det du gjør til en viktig sak, har jeg opplevd i hovedsak som et ikke-tema.

Eldorado sa...

Hej Wildensky
Du får gärna ha annan åsikt än den jag har, vill du anklaga mig för lögn ska du sluta med att generalisera och i stället vara specifik. Att gnälla generellt är inte bara ohyfsat utan också ett dåligt sätt att föra en dialog på. Jag förväntar mig bättre av en akademiskt utbildad person. Kritisera däremot gärna mina erfarenheter konkret.

Har då läst bloggen så vet du att jag i princip bara berättar om mina egna erfarenheter, och inte en enda lögn finns med någonstans. Det är en förskönad skrivelse om min uppväxt inom Smiths Venner. Jag började skriva den för att mina barn skulle ha kännedom om min historia och jag fortsätter att skriva så länge som det finns någon som du och andra som vill läsa.

Jag minns många tal från de ledande bröderna med Aslaksen i toppen som förklarade det viktiga av att vara små och enkla på jorden. Ja till och med enfaldighet var en dygd. Aslaksen har en mästare på att häckla välutbildade personer. Varför tror du själv att det fanns så många hantverkare inom SV? Varför tror du att så få kvinnor fick en anständig utbildning om det inte berodde på den officiella linjen.
Vissa nyansskillnader fanns i de olika lokala församlingarna, men inte minns jag att Oslo församlingen hade en öppnare syn på utbildning än tex Stockholmsavdelningen
Kanske du kan berätta vad för slags utbildning de ledande personerna idag har inom SV? Kanske du kan nämna någon i den andliga ledningen som har en akademsik utbildning? Min minnesbild är tex Kåre Smith och flera av de andra helt saknar högre utbilding.

Du skall ha all heder av att ha skaffat dig en akademisk utbildning, men trots den har du lite problem med att skilja på tempus. Jag har skrivit om hur det var inom SV och du svarar hur det ÄR idag. Budskapet som jag förstår det från SV idag är att val av utbildning är ett personligt (jag applåderar den positiva förändringen) och man inte längre ger hårda rekommendationer här. Min övertyglese är att detta poängteras för att många av medlemmarna fortfarande har den gamla övertygelsen i sig och att speciellt kvinnor fortfarande har svårt för att få skaffa sig den utbildning dom vill