fredag 19 september 2008

Bedrägeri!

Jag inser att med dagens inlägg börjar bloggen bli lite spretig med ofullständiga berättelser och långt ifrån min uppväxt, men detta kan jag bara inte låta bli att skriva om.

I förra veckan vid 04-tiden ringer telefonen hemma och väcker oss. Telefonsamtal vid den tiden är obehagliga eftersom den första tanken är att något allvarligt har hänt våra anhöriga i Europa. Denna gång var samtalet ifrån hotellet där min dotter jobbar.

Hon jobbar deltid på ett välkänt hotell på en av de berömda beacherna i vår närhet.
Först vill chefen för receptionen prata med henne, därefter säkerhetschefen och till sist den lokala polisen.
Vad var ärendet? Jo dottern har på kvällen checkat in fyra gäster på ett så kallat prepaid kreditkort. Det funkar sa att man betalar in en summa pengar på ett namnlöst kreditkort och kan sedan använda det i stället för kontanter. Vid incheckningen kunde inte maskinen läsa av kortet, gästen menade att det berodde på att det var gammalt och inläsningen gjordes istället manuellt.

För er som inte redan visste det. När ett kort inte är läsbart maskinellt är det en första varningssignal för bedrägeri!

Nåväl hon kollade legimitation och noterade den, helt enligt alla sina instruktioner. Framåt natten blir hotellet uppringt av kreditkortsföretaget som hör sig för om gästerna som använt kreditkortet.

Vad har hänt?

Jo han som var det rätta ägaren till kreditkortsnumret har försökt tanka sin bil med sitt kort och får ingen bensin. Han ringer kreditkortsfirman och får besked om att det inte finns några pengar på kontot, vidare undersökningar visar att det är belastat just på det hotell där min dotter arbetar. Killen som bara ville ha bensin anser sig inte ha varit på hotellet.
Efter kontakten mellan kreditföretaget och hotellet blir polisen uppringd.
Några minuter senare är sheriffen och tio polisbilar på plats. De misstänkta gästerna är inhysta på första våningen så för säkerhetskull placeras några poliser med hundar utanför deras balkong.
Poliser knackar på deras dörr och ber dom öppna. I stället för att ge upp försöker dom fly balkongvägen med därnere tar hundarna och Tusse Batong väl hand om dom.

Några av de infångade var tidigare straffade och ute på villkorligt. I rummet hittades en plastkasse full med flera kreditkort och dessutom maskinutrustningen som dom använde för att förfalska numren på kreditkorten. Diverse droger och motstånd mot polis fyllde på listan med anklagelser.

Vad vi nu vet är att det är sällan polisen får tag på dessa bedragare. Hade det funnits med pengar på konton hade den bensinbehövade killen inte upptäckt bedrägeriet förrän han fått sitt kontoutdrag.

Alltså kolla upp ditt kreditkort ibland. Här kan man göra det on-line så jag brukar kika in någon gång över en kopp kaffe. Hur det är i Sverige vet jag inte.

En av anledningarna till att jag skriver detta är att jag beundrar snabbheten i rättsystemet i Kalifornien. Incidenten hände förra veckan och idag 10 dagar senare är min dotter kallad till domstol som vittne. Rättare sagt så skall hon vara ”on-hold” Eventuellt måste hon identifiera dessa personer, men eftersom övervakningskameran har allt dokumenterat slipper hon förhoppningsvis besväret.

Om jag får reda på den straffpåföljd som dessa troligen kommer få lovar jag att berätta.

Är det någon av läsarna som vet hur lång tid det hade tagit i Sverige innan den typen av bedrägeri hade kommit till domstol?

Inga kommentarer: