söndag 17 maj 2009

Shake, rattle and roll

Sådär runt 20.40 började huset att skaka. Ungefär som en helikopter snurrade väldigt nära oss.
Skakingen varade ungefär 10-15 sekunder, våran vakthund Timmy lyfte inte ens på huvudet, han sov vidare.

Under två minuter senare kom "Breaking News" på tvn, väldigt preliminära uppgifter och ingen information om var episcentrum låg.
Det tog nästan 20 minuter innan mer relevant information var tillgänglig. Jordbävningen var en 5.0, epicentrum nära Ingelwood (några kilometer öster om LAX), inga skador rapporterade, vilket vi är tacksamma för



Lite huvudräkning säger mig att epicentrum var ungefär 90 km från vår bostad.
Den senaste stora jordbävningen i södra Californien var 1993 i Northridge, när kommer nästa?
Vi förväntar oss några efterskalv i natt.

En liten bild på var och hur jordbävningen kändes.

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Jag tittade nyss på Aftonbladets hemsida. Det står inget om "kändisar på vild flykt undan jordbävningen" eller "svenske Svenne mitt i skalvet" så det var nog inte så farligt.

Eldorado sa...

Tror jag det. Epicentrumet låg ganska nära Inglewood och kändisarna där är lätträknade. Inflygningarna till LAX går rakt ovanför (24h om dygnet) och det är huvudanledningen till att mindre bemedlade människor bor där. Att polis och brandkår cirkulerade i området några minuter efter shakern har inte bara med skadeinspektion att göra.
Folk i området är så fattiga att en viss risk för plundring föreligger. Trots varningar från mina arbetskompisar har jag varit i området när jag sökt gamla bildelar.
Han som jag handlar av är absolut kolsvart, är supertrevlig och 100% ärlig. Han har ett gammalt hus, men trots brist på pengar är det alltid välskött.

Vem har sagt att man måste vara rik för att vara trevlig och ärlig? Min erfarenhet är att det ofta är tvärtom