torsdag 23 oktober 2008

Någon mer som vill ha en 2010?



Den 13 Oktober var det bara att kliva in till en Chevy-dealer och beställa den nya Camaron. Jag lovar, det var fler än jag som har väntat på detta.

Baspriset för en något strippad modell är 23 tusen, lägg till ungefär 10% för tax and titel. Omräknat med dollarkursen 7.75 så får du en flång ny ball bil för under 200 tusen svenska kronor.
Visserligen har snikmodellen en V6, men med 300 hästar borde den röra ganska bra på sig.

Det som är riktigt intressant är dock SS modellen med en 6.2 liters V8 med 422 hästar. Listpriset för en fullt utrustad sådan är drygt 34 tusen. Lite extra för några småsaker som Inferno Orange interior. Omräknat på samma vis blir 290 tusen svenska för något som jag tror blir en klassiker. Listpriset är en sak, sedan är det en diskussion med dealern som ger det sista priset.

Klassiker....ja troligen är väl festen över för dessa skojiga bensinslukande monster. Min gissning är att det säljs ett antal till entusiaster, men att dagens verklighet med bankkriser och annat elände kommer leda till en låg produktion och att tillverkningen av värstingmodellerna kommer läggas ned ganska fort.

Nedan visar jag den röda varianten, de bilder som finns tillgängliga på den oranga gör den inte rättvisa



Nog måste jag säga att det känns lite märkligt att köpa en bil som jag inte ens kunnat provköra. Är den rätt eller fel? Kanske skall jag sälja kontraktet och inte ens ta ut bilen? ska annulera det och förhandla om? Leveransdatum är "våren 2009"

Om jag vill behålla den finns ett litet problem. Var skall jag parkera bilen? Garaget är fullt, garageuppfarten är full och när döttrarna är hemma är även gatan framför huset upptagen.

Det troliga säljobjektet blir dessvärre en Cadillac Eldorado Convertibel från 1976. Det var sista året för den stora motorn på 8.2 liter. Den bilen är i kanonskick med det mesta utbytt eller renoverat. Någon intresserad?


2 kommentarer:

Anonym sa...

jag kommer inte i håg vilken färg du sa att du har beställt, H. Svart ligger nog bra till för mig, fast jag vill ha motorn skruvad direkt i skrotet, det reducerar effektförlusen och det blir ut till hjulen, visst blir det lite bullrigt, men då är det som i F50ian, fast min fru vägra att åka med i den för att jag inte hör vad hon säger, oss emellan sagt så kan det var skönt. Den där försäljaren är jag lite sur på, han vill inte var med på att jag sätter dragkrok på, han tror tydligen att jag ska hänga på en winnebago, det är bara det dragkroken är bra att trycka sönder kylarn på lite för närgångna "vänner". Nu väntar jag bara på att brorsan ska dumpa golfklubborna och köpa sig nytt skrot också

Eldorado sa...

Hej anonyme Op
Jag var inte så tydlig kanske, men för mig är det Inferno Orange Metallic som gäller. Chevy och orange hör liksom ihop.
Det måste vara väldigt fatasifulla personer som uppfinner dessa namn på färgerna. Den röda på bilden tror jag är Red Jewel Tint coat, vilket kostar extra :-)
Svart är snyggt, men så rackarns varmt i solen trots A/C. vi hade 35 Celsius igår, ovanligt varmt för oktober

Märklig fru du har. Med motorn direktbultad borde det ge utmärkta vibrationer och hon kan spara in på batterierna ;-)