tisdag 20 oktober 2009

En smal blogg

Ibland får jag lite tid att kolla besökarstatistiken på min blogg och tydligen har antal besökare kommit över 10.000 för ett tag sen. Massor av andra bloggar har betydligt mera besökare och har säkerligen intressantare skaer att sprida än jag. Att så många hittat min blogg överskrider mina förväntningar, speciellt eftersom hela bloggen var oplanerad från början.

Det började med att jag kolla upp min släkt litegrann och jag upptäckte hur lite jag visste om mina föräldrar och annan släkt. Tanken var att mina barn inte skulle vara lika okunniga och jag började göra små noteringar om min uppväxt under alla arbetsresor.

Jag visade några sidor för en vän och fick förslaget att lägga upp det på en websida, men en enkel blogg verkade betydligt mindre ambitiöst och var lättare att uppdatera för mig.

Sidan med statistik verkar inte riktigt pålitlig och jag har inte begripit helt hur den fungerar. Gratisprogram är svåra att reklamera.
Trots det så ger programmet lite information om hur besökaren hittat min sida och ibland en IP-adress som visar geografiskt var besökaren befann sig.
Lite tråkigt att inte fler vågar sig på att kommentera eller korrigera det jag skriver. De personliga mail jag får ber oftast om att inte bli publicerade och det respekterar jag.

De flesta läsarna verkar ha lagt upp sidan som bokmärke, det är ju kul att dom återvänder.
Sökorden som ibland visas ger en indikation på vilken typ av läsare det är, det allra vanligaste sökordet är Smiths vänner, Smiths venner eller Smiths friends. Av någon anledning är namnen på ledarna inom Smittisrna vanligt förekommande. Kollar man IP-adresserna, så kan man ibland tro att dessa ledare söker på sitt eget namn! Egofixerade personer kan behöva hålla koll på vad folk tänker och tycker om deras person.
Det är speciellt kul när Brunstad Stevnested dyker upp på besökarlistan från flera plater i Norge.

I övrigt är det en brokig samling besökare, fd sektmedlemmar är en grupp, vänner och bekanta är en annan och existerade Smith venner är vanliga. Allra vanligast är nog en person som i åratal har jobbat med sin självbiografi ”Berättelsen om en skitstövel” utan att bli färdig. Titeln tyder på självinsikt och förstudierna har förmodligen stor omfattning.

Bloggsidan har gett mig många nya kontakter och flera nya goda vänner, en del av dessa har jag faktiskt träffat In Real Life. Det är fantastiskt hur mpnga trevliga männsikor det finns spridda i världen.

Möjligen kommer det i framtiden bli ett och annat inlägg på engelska, det finns några sådana önskemål, främst från händelser i gamla DDR. Min stavning och skrift på engelska lär inte bli bättre än på svenska.

1 kommentar:

Björn Nilsson sa...

Sambandet mellan kvalitet på bloggen och antalet besökare är inte så exakt. I vissa fall kan man nog säga att "skit flyter" medan i andra att "hälsan tiger still". Men med din uppläggning - att ha något intressant att berätta och med en personlig stil - går det nog att jobba upp en pålitlig läsarskara. Jag tror det är bättre med en liten pålitlig grupp utan alltför stora inslag av knäppskallar. Då slipper man säkert en massa otrevliga påhopp. Med moderering av kommentarerna slipper man definitivt de flesta knäppisar. De går helst till bloggar där de vet att de släpps igenom.

En bloggkollega vid namn Nicke filosoferade vid ett tillfälle över sin besöksstatistik. Jag föreslog att han skulle köra med rubriken "Nickes nakenchock" för att öka på besöksantalet. Men han ville inte chocka sina besökare, så det fick vara.

Kopierar du bloggposterna vid sidan av? Det bör du väl göra om du säkert vill att de skall leva kvar i framtiden. FÖr någon dag kanske det är någon som trycker på stora avstängningsknappen för nätet, och då blir det ju svart i rutan!