måndag 15 mars 2010

Rasism finns inte i Skandinavien

Jag har inte varit helt oaktiv, det finns några halvfärdiga blogginlägg att publicera som kommer så småningom men dettta känns viktigare.
Den senaste tiden har jag intrycket av att rasismen är på frammarsch i de skandinaviska länderna. När jag har diskuterat detta med vänner och bekanta förnekas detta bestämt. Ingen, inte ens Sverigedemokrater vill kalla sig rasister, det är tabu. Rasism finns i USA och diverse andra länder men absolut inte i det demokratiskt fina Norden.

Om man istället kallar det främlingsfientlighet, så öppnas lite möjligheter till en diskussion och främst är det muslimer som man har svårt att tolerera. Nej förresten inte muslimer utan det är islam som skrämmer och sedan kommer den ena fördomen efter den andra blandat med en okunnighet.
Om jag frågar hur många muslimska vänner dom har blir det som regel tyst. Det är alltså svenskarna som måste anpassa sig till världen och lära känna de nya personerna som av olika anledningar bor i Sverige.

Ganska många läsare av den här bloggen har varit med i sekter. Det är personer som har kommit olika långt i sin utveckling att leva ett normalt liv. Många av dessa har upplevt hur lite myndigheterna vet om hur det är att lämna en sekt och vilka problem som dyker upp.
Nyligen läste jag ett skakande nödrop från en kvinna som relativt nyligen lämnat Jehovas Vittnen.

"Många är vi som är förtvivlade. Som har kvar hela våra kärnfamiljer inne i sekten. Nu händer det en hel del omvälvningar inom VT har jag sett på XX, som är rejält omskakande. Jag är så tacksam för XX, hur sajten öppnat våra ögon. Jag mötte en härlig god vän i lördags. Tillsammans grät vi över det vi förlorat. Våra familjer, våra släktingar. Våra barn, barnbarn, svärföräldrar, våra partners, våra brors- och systers-barn. Hur vi blir utfrusna, ignorerade och inte värt ett vitten. Det är starka saker. Ingen utanför förstår hur sådant här kan hända år 2010. Jag anser att VT är en OND organisation. De har omtolkat bibeln, GUDS EGET ORD till förmån för sig själva. De har fått människor att offra sina liv. Helt i onödan. Jag hatar det av hela mitt hjärta. Jag mår så jävla dåligt ibland, att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Min dotter vågar inte prat med mig. Hon skickar sms i hemlighet. Blir hon påkommen riskerar hon att bli utfrusen och ifrågasatt AV SINA EGNA!! Vad föder detta om inte bitterhet. Jag vet att just bitterhet är destruktivt. Men bitterhet föds oxå ur en hopplöshet"

VT refererar till Bibelcellskapet Vakttornet. Felstavningen avsiktlig.

De flesta jag känner som lämnat en sekt blir respekterade i vårt samhälle och trots okunnighet finne en vilja att hjälpa dessa personer vidare i livet. Det jag reflekterat över är alla de likheter som finns med våra muslimska invandrare.

Flertalet fd sektmedlemmar liskom våra muslimer föddes in i den gemenskapen och hade ingen valfrihet. Först i vuxen ålder finns det en möjlighet till eget val. Vi som varit med i sekter var också tacksamma för att få vara med i just den gemenskapen, vi ansåg att det den aboslut bästa och enda rätta på jorden. Hjärntvätt är ett hårt ord, mindcontrol är ett mer rättvisande ord för vad det är.

Fundera lite över vad den fd JV-kvinnan upplever och tänk dig om detta istället hade varit en muslimsk kvinna. De muslimer som kommer till Skandinavien har av någon anledning lämnat eller tvingats lämna sitt land, sitt sociala nät och de flesta vänner.
Det är lika svårt för dom att släppa alla sina gamla värderingar som det är för en medlem i Smiths Vänner.
Att komma från ett muslimskt land innebär inte att man accepterar alla ortoxa mullornas regler och lagar. Det är vi som måste visa och lära ut vårt synsätt för att ge dom ett alternativ.
Vi som lämnat en sekt vet att det finns en ryggsäck med värderingar och erfarenheter att bära genom livet. Varför skulle muslimer ha det annorlunda.
Vi som lämnat en sekt vet att det tar tid att anpassa oss till ett ”normalt liv” Varför skulle det vara lättare för en muslim?
Vi som lämnat en sekt vet att bland det viktigaste är att bygga upp ett nytt kontaktnät. Varför skulle det inte vara viktigt för en muslim?
Vi som lämnat en sekt vet att vi fick lära oss nya normer och koder. Kan det tänkas att en muslim har ännu fler nya koder och normer att lära?

Eftersom vi skandinavier generellt sett inte släpper in muslimer vårt hem är det vansinnigt svårt för dessa att bygga ett socialt kontaktnät i ett nytt land. Vi som har varit med i sekter har egen erfarenhet av att starta om här i livet.



Den som bör ta initiativet till kontakt med dessa männsikor är just DU. Dom vågar inte tränga sig på, dom är osäkra på språket och rädda för allt nytt. Du är den som kan öppna din dörr och skaffa dig nya vänner som har otroligt mycket att ge dig. Riv ner muren mellan vi och dom.

Kan vi välkomna och lära gamla sektmedlemmar att komma in i vår gemenskap, kan vi väl välkomna inte bara muslimer utan också andra till vår gemenskap, eller hur?

8 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Man pratar inte om ras utan om "kultur" numera. Men det fungerar ungefär på samma sätt: människor exkluderas från samhället pga ofta helt oväsentliga saker.

En sak att hålla ögonen på är de s k "friskolorna". Vill man skapa religiösa enklaver för likasinnade är nog privatskolor drivna av olika samfund en god idé (själv tycker jag det är åt h-e både med dem och med de kommersiella "friskolorna" som ändå lever på offentliga pengar).

Med anledning av vissa rapporter kan man undra om inte även katolska kyrkan bör granskas, exempelvis hur man hanterar sina korgossar. Det verkar lite konstigt med ett gäng gamla män som skall tala om för menigheten hur den skall uppföra sig, medan en del av dem har andra skumma saker för sig när ingen ser på. Katolska kyrkan är ju ingen sekt direkt, men dess sätt att hantera de här sakerna är ju ändå vad sekter brukar göra: lägg locket på så länge det går, hota de berörda från att klaga, låtsas som allt är frid och fröjd.

Anonym sa...

Du ställer en fråga, hur många har muslimska vänner. En sak vet vi, det är få som har det.
Men du kan också ställa frågan hur många svenskar har t.ex. syrianska eller assyriska vänner, och svaret blir detsamma. I princip gäller det alla religioner förutom "statskyrkan" eftersom folk har vuxit upp med den.(Därför är det vanligt att många tror att deras barn måste döpas för att få ett namn, de förstår inte att dopet är medlemskap.)
Det går också ställa frågan hur många sekulariserade svenskar har troende vänner, och svaret blir i stort sett detsamma.
Det är ett förhållande som också märks alltmer i släktumgänget, de sekulariserade och de troende umgås allt mindre med varandra. Här kan man fråga vad som har lett till den utvecklingen, är det intolerans eller??
Men visst finns det rasism här och den praktiseras av folk oavsett religion (muslimer, kristna etc), fortfarande handlar det mest om hudfärg.
Längst ner står fortfarande de "svarta" och lägst står de om de är muslimer.(Somalier).
Oavsett vilken kompetens de har så duger de bara till att städa tunnelbanan och andra inrättningar.
Många av dem tar inte ens upp i sitt CV att det har vida högre utbildning än de handläggare som de möter, för då får de inte ens städjobben.

ChW

Eldorado sa...

Björn, ja jag har också hört personer yra om bevarandet av ”svensk kultur”. Förutom att midsommarfirande med dödfulla hjältar som hoppar runt till små grodorna anses svenskt har ingen lyckats berätta vad det är för mig vad
”svensk kultur” är. Inte ens samer anses ju vara riktigt svenska även om dom formellt sätt tolereras.
När det gäller friskolor är jag splittrad trots min uppväxt i en sekt. Det är föräldrarnas plikt att förbereda sina barn för livet och givetvis ingår det där föräldrarnas värderingar. Det kan inte vara ett demokratiskt beslut om vilka åsikter som är rätt eller. Å andra sidan är många föräldrar inte kapabla att lär sina barn för livet. Det är mycket tveksamt om samhället skall stödja dessa skolor ekonomiskt, men då bör samhället också sluta att stödja de politiska partierna skolor (som i de flesta fall gör ett bra jobb)
Katolska kyrkan är en religiös organisation med många underligheter och dold kriminalitet, bla i form av övergrepp på barn. Det är som alltid bevisfrågan som är det svåraste. Frågan om inte preskribtionstiden för denna typ av brott borde förlängas. Det är ju först när barnen vågar berätta. I bästa fall

Eldorado sa...

ChW, jag vet att du har bättre och större insikt än jag hur den praktiska rasismen fungerar i Sverige. Rasism är inget svenskar eller vita har monopol på, det förekommer mellan väldigt många människor och anledningarna kan vara många. Det handlar nog om att trycka ned andra för att själv (relativt sätt) komma högre upp på stegen. Grundregeln är ju fler vänner vi får bland dom som vi betraktar som annorlunda, desto mer fokuserar vi på likheterna istället för skillnaderna.
När det gäller umgänge mellan sekulerade och troende, är det förmodligen de troende som har största skulden. De förbereder sig för livet efter detta och nedprioriterar umgänge med icke-troende. Här är skillnaden stor mellan olika församlingar.
Välutbildade invandrare. När jag hamnar i en Taxi Stockholm är det nära 100% säkert att det inte sitter en blond svensk bakom ratten. Jag brukar alltid ställa frågan varifrån dom kommer och det blir oftast en trevlig dialog. Stoltheten över deras bakgrund är inte att ta fel på. Pratar men utbildning med dessa förare är dom nästan undantagslöst högutbildade, jag skulle säga att Stockholm har nog världens högst utbildade taxiförare. Inget fel iofs men ett fruktansvärt slöseri

Anonym sa...

En tanke jag fick när jag läste ditt inlägg här om rasism:

Jag har muslimska vänner och vad säger man när tex.väninnan slår sina barn, när hon själv blir förnedrad och förtryckt av sin man, (ok enligt deras religion och den står över allt annat enligt dem) varför skall vi titta på i det tysta när skolungdomar tar sitt liv på sommarlovet för att slippa bli bortgifta till en kusin deras föräldrar valt i sitt hemland?

Numera är man rasist bara man tycker någonting överhuvudtaget om invandrare eller deras religion även om det strider mot sveriges lagar.
Man måste blunda och tiga annars blir man anklagad för att vara rasist.....?!
Om det var en svensk icke troende, vad hade hänt då?
Vi hade fått reagera och agera men vi hade inte blivit kallade rasister.

Tycker vi skall omvärdera ordet rasism i mångt och mycket, öppna våra hjärtan och hem för varandra oavsett politisk, religiös, kulturell inriktning eller sexuell läggning....acceptera att vi är olika, att vi har olika åsikter...och se det som en tillgång. Hjälpa och skydda varandra- särskilt våra barn- mot fördomar, förtryck och misshandel.

Varför är så många engagerade i pyttelilla Sverigedemokraternas åsikters vara eller icke vara, istället för att kräva mer av de stora partierna som finns och funnits vid makten, att bekämpa rasismen i vårt land?

Eldorado sa...

Hej anonym!

Vad kul att mina skriverier ledde till en tankeverksamhet. Det glädjer mig.

Du och andra skall definitivt inte vara tysta när saker händer som är emot den svenska lagen. Sedan tycker jag ingen skall vara tyst när det gäller vad som inte är accepterat i vårt samhälle.
De som du och jag lättast lyssnar till, är vad våra vänner säger. En riktig vän kan vara kritisk och få mig att lyssna. Därför anser jag det är så oerhört viktigt att vi släpper in andra kulturer i vårt hem och blir vän med dom.
Trevligt att du har muslimer som du kallar vänner, du tillhör en relativt liten grupp i Sverige.

Hade jag sett någon av mina vänner slå sitt barn, (personen må vara muslim, indian, vit eller vad som helst) hade jag sagt att jag är medveten om att det är tillåtet i andra länder och inom andra kulturer, men det är INTE tillåtet i landet Sverige. Speciellt inte framför ögonen på mig. Genom ord kan du få vederbörande att lyssna och speciellt bra är det om barnet hör vad du säger. Det är vi medmänniskor som måste förmedla vad som är rätt och vad som är fel.

Jag tror mig förstå vad du menar med att kvinnan själv är förtryckt. Samma sak gäller, tala om vad som är accepterat i Sverige och framför allt hur du ser på detta. I ett arabland är det exempelvis acceptabelt att kvinnan går några steg bakom mannen, men i Sverige är det accepterat att kvinnan går före eller bredvid. Det är inte accepterat enligt koranen att kvinnan skall flrtryckas eller förnekas. Läs lite i koranen och diskutera på ett sakligt vis med muhammedaner vad du läser. Du kommer garanterat bli förvånad över den respekt du kommer mötas med.

I vissa kulturer är det är fullständigt acceptabelt att föräldrar bestämmer vem som barnene skall gifta sig med. Förklara att är oacceptabelt i Sverige. Kanske föräldrarna inte lyssnar, men barnet som hotas av bortgifte kommer att lyssna. Det är jätteviktigt att du är tydlig med hur vi ser på saker i Sverige, det har inget med rasism att göra. Är det någonsin någon av dina muslimska vänner som kallat dig rasist? Det har aldrig någon av mina vänner gjort.

Vare sig du eller någon annan skall tiga när det sker oförätter, oavsett om det är invandrare eller hedenhösare som drabbas och jag tycker du har alldeles rätt när du skriver "öppna våra hjärtan och hem för varandra oavsett politisk, religiös, kulturell inriktning eller sexuell läggning....acceptera att vi är olika, att vi har olika åsikter...och se det som en tillgång. Hjälpa och skydda varandra- särskilt våra barn- mot fördomar, förtryck och misshandel"

Vi måste belysa faran med den argumentation som SD driver, läs deras program och fundera på vad dom vill. Kolla deras hemsidor som ofta är skrivna på ett acceptabelt vis, men läser du kommentarer så rämnar den glättiga och oskyldiga fasaden.

Till sist, jag delar inte din uppfattning att det är de stora partierna som skall driva förändringarna i Sveige. Det är lilla du och dina vänner. Partierna är bara intresserade av din röst. Den kan dom eventuellt få om dom agerar som du vill (i bästa fall)

Anonym sa...

Hej igen...

Jag kallar inte bara mina muslimska vänner för vänner dem ÄR vänner ;-)

Precis som med bibeln så tolkas den som ledarna vill att den skall tolkas och så dänger man orden i huvudet på folk som ett maktmedel.....så och koranen kan jag tänka, alltså allt står inte skrivet..förstår du vad jag menar?
Mullorna har stor makt. Och männen är huvudet överhuvudtaget...

Jag håller med dig, det är du och jag, våra vänner som skall arbeta mot rasism, absolut, men partierna har stor makt i stora frågor.Så jag tänkte :-) SD är inte ensamma om rasismen mellan sina rader....

Hade! Smilar tillbaks :-)

Eldorado sa...

Jag fattade att det var dina vänner, kanske blev det otydligt när jag säger att du kallar dom vänner.

Jodå jag har växt upp bland smiths vänner och mullorna där, känner väl till tekniken dom använder och jag känner igen mönstret inom islam, jehivas vittnen, livet ord och liknande. Det är dock intressant att möta dom i en diskussion på deras planhalva, exempelvis har jag inte hittat någon som kan berätta var det står i koranen att kvinnan skall ha en huvudbonad. Vissa företeelser är inte religion utan "det har bara blivit så". Inom smiths venner skulle huvudbonaden också se ut på ett visst vis, inte fel färg etc. Kjollängden och hårlängden var inte specificerad i bibeln ,men av mullorna.
Kort sagt dom växt upp i den miljön har ofta svårt att bli accepterad av sina släktingar och av omvärlden. Precis samma uppleveleser som många X sektmedlemmaar har. Alla som lämnat ett sekt eller en kultur behöver lära sig koder och vad som är accepterat i samhället. Det är vad vi måste hjälpa våra vänner med. Vi som har gjort resan har en bra uppfattning om vad som behövs

Grovt sett går SD's program ut på att stänga gränserna, betala för att skicka hem de som redan bor här "tills vi har löst våra problem" Det finns ingen konkret plan på hur vi skall göra för att riva staketet mellan "vi och dom"
De etablerade partierna har heller inget handlingsprogram utan står handfallna och hoppas problemen skall lösa sig med att "dom måste integrera sig".

Kul att du fattade smiley jag skickade och det skulle vara kul att diskutera dessa frågor mellan 4 ögon.
Ärligt är jag glad över din attityd