måndag 17 november 2008

Wildensky's kommentar

För inte så länge sedan var en med det pseudonymen som menade att jag ljuger när det gäller Smiths Venner och den utbildningsfilosofi som dom åtminstone hade när jag var där. Han skriver ”Hvorfor fortsetter du hele tiden å blande sammen løgn og sannhet i dine skriverier om Smiths Venner? Frågan ställdes på ett retoriskt vis. Mer ökänd är frågan: Har du slutat att slå din fru nu? Den senare är nog lättare att svara på eftersom den är konkret till skillnad från Wildenskys osakliga fråga.

Nu är Wildensky ingen ny bekantskap för mig, även om han tror att han är anonym. Vi har mötts i diskussioner på ett annat forum, där han liksom nu slänger ur sig märkliga inlägg för att sedan försvinna med svansen mellan benen när han möts obehagliga sanningar. Att de som försvarar SV’s positioner försöker hålla sig anonyma är signifikant för rörelsen. Wildensky har inget problem att avslöja vem han är för mig, men är livrädd för att SV skall upptäcka att han läser websidor som inte är 100% positiva till sekter.

Av en som också har reagerat på Wildensky’s kommentar fick jag ett mail:

"Egentlig er det ikke lurt og kommentere noen som hyler i Vildens sky, men litt drøyt er det når ordet løgn brukes når ting blir litt treffende.
Jeg har hvertfall erfaring av dette, og mange flere med meg.
For å bli påvirket å styrt i valget av utdanning, av ledere, venner og familie. Stemmer derfor også for min tid, (litt senere)
Enten direkte formaninger og råd eller indirekte gjennom gruppepress og flokkmentalitet, förmidles det opassende i lengre og høyere utdanning.
Se litt hvor virkligheten ser ut for fremst jentene i Smiths venner.
Hvis dem har lest noen år, hvor mange har bruk av det da man gifter sig veldig tidlig, og får barn tett etterpå. Hvorfor skall du lese så lenge och legge tid på det verldslige når ditt kall er og være hjemme som god kone og mor??? Det er på en måte forutbestemt.
Valet till utdanning styrer også mannen som bør bruke sin tid rett.
Det vil si, til dugnad, familie, møten m.m.
Det er jo selvsagt varierende insats av iver og gudsfrukt fra enkelt medlem mot menighet og overbevisning.
Så er det alltid de som orker gå mot strømmen…”

Jag hoppas mina läsare klarar att läsa norskan. Det verkar inte som denna person har det så mycket annorlunda än hur det var för 30 år sedan. Inte för att jag vet om personen är representativ, men det är en röst.

Wildensky menar att numera är SV’s medlemmar ett genomsnitt av samhället, med samma blandning av utbildade eller obildade medlemmar som vårt övriga samhälle. Hur han vet det vill han inte förklara, jag kan varken säga bu eller bä om det

Däremot kan jag berätta med stöd från en annan läsares minne om sjukstugan på 70-talets Brunstad. Det kom tusentals medlemmar till konferenserna och det fanns behov av en sjukstuga för att behandla de som insjuknande eller skadade personerna. Vad som hels kan ju hända eftersom inte ens religiösa kan förlita sig 100% på Guds goda vilja. Sjukstugan låg till höger upp på en sluttning när man gick från fältköket ned mot stranden.
Vad jag minns fanns endast en läkare bland alla dessa tusentals Smiths Venner. Vi svenskar kallade honom vulgärt för Skråsen, men jag tror han stavade sitt namn annorlunda, kanske Skreosen eller något liknande. Denne man höll på att slita ihjäl sig på konferenserna och sällan hade han tid att komma in på mötena. Han hade inte bara en läkarutbildning, han var dessutom språkbegåvad som få. Sannerligen i den internationella miljön var det en extra tillgång som de flesta målare och snickare saknade.

Wildensky har rätt i att alla inte köpte konceptet hur stort det var att vara outbildad. På ett möte jag minns stod en av de ledande bröder från predikstolen och ondgjorde sig över dessa högutbildade och förklarade hur fint det var i ”det låga”. En modig dam reste sig upp i församlingen och protesterade. Men hög röst förklarade hon för brodern hur duktiga läkare minsann hade räddat livet på både kvinnor och barn vid till exempel förlossningar. Något generad tystnade han inför en dam som med säkerhet hade erfarenhet.

När en lågt utbildad snickare hade slagit in sitt 7-tums organ i botten hos sin fru och gjort henne med barn i tid och otid fick han förlita sig på de världsliga läkarna. De akademiker som han ibland föraktade för att de hade andra begåvningar än han själv.

Wildensky, jag har hört att den som inte kan sin historia har heller ingen framtid.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, vist er det sandt at unge blev frarådet at tage længere uddannelser! Jeg har selv fået sådanne advarsler – om end ikke massive, og der blev aldrig lagt pres på mig. Men det var klart uønsket fra ledelsesside at unge tog længere uddannelse. Jeg tror nu ikke advarslerne specielt var rettet til piger.

Man frygtede helt klart at unge mennesker fik en alt for selvstændig tankegang – man var ganske enkelt bange for at de mistede troen på grund af uddannelse og det sagde man direkte.

Personligt har jeg aldrig været anfægtet i min tro af den uddannelse jeg fik. Snarere tvært imod! Forøget indsigt har givet stærkere overbevisning i troen.

Mht til løgn bør SV være uhyre varsomme med beskyldninger! De har selv et dybt problematisk forhold til løgn og sandhed! Der trænges en grundig vækkelse!!!

Jørgen V. (København)

Eldorado sa...

Tack för din kommentar Jörgen. Wildenskys synpunkter gäller knappast för hela SV, så att han påstår att jag ljuger skall endast han belastas för
Det fanns fokus på olika punkter i de lokala församlingarna. Därför kan både, du, jag och Wilden ha lika rätt i sakfrågan.

Att W inte kan inse det och känner sig angripen tyder på mind control. Han kan och vet den absoluta sanningen och alla andras upplevelser är fel.

En person från en normal organsiation skulle ha sagt något i stil med: Vi vet och beklagar att det i historien har förekommit fel i vår organsiation. Vi gör vårt bästa för att hjälpa dom som har drabbats, vi försöker ständigt förbättra oss, men vi är inte ens nu perfekta.

Ett sådant uttalade är omöjligt för en som anser sig vara tillsatt av Gud och därmed alltid ha rätt.

Ha medkänsla med W, han är bara ett ytterligare ett stackars offer i spelet

Anonym sa...

Faktisk tror jeg at man godt kan laste SV generelt for Wildenskys beskyldninger mod dig om at lyve!
*
*
*
Smiths Venner er en "menighed" som absolut uværdigt nu smykker sig med navnet Den Kristne Menighed.

Jørgen V.

Eldorado sa...

Jag har editerat lite i den senaste kommentaren från Jörgen.
De tre punkterna motsvarar hans argumentation varför han anser att SV ljuger och varför han inte anser dom borde kalla sig "den kristliga församlingen".

Eftersom jag inte har hittat några källor som bekräftar hans argumentation har jag valt att inte publicera dom.

Personligen hoppas och tror jag att Wildenskys påstående är enbart hans

den 20 november 200