fredag 30 november 2007

Säsongens första regn

Att komma igång med denna blog var ganska enkelt för en amatör som jag. Att däremot få till allt som man vill är svårare. Enkelheten med denna blog ger begränsingar som till exempel att visa kommentarerna.
Varje inlägg få bara en link med kommentarer och det innebär att varje ny kommer visar hela tråden från läsarna. Kanske inte helt bra, men bättre får jag inte till det just nu.

När jag får mer tid ska se om jag hittar en lösning. det finns ju mer avancerade blogvarianter.

Den stora nyheten för mig idag är attt säsongens första regn har kommit. Det har inte regnat här sedan i våras, och markerna behöver verkligen vatten.
Säsongens första regn är väldigt likt den första snön i Sverige. Alla är lika överraskade och motorvägarna blir snorhala. Varför?
Jo efter som det inte regnat på ett halvår ligger ett tunt lager med olja på vägarna och vatten på olja är utmärkt att glida på.
Lägg till att många kör med däck som har "Hyland mönster" och att vindrutetorkarna är spruckna och dåliga av sommarens sol.

Information om trafiksituationen finns här online Sigalert.com - Los Angeles & Orange County Traffic Report
Femmans motorväg var i morse helt avspärrad i sydlig riktning, när alla sex filerna stängs blir det ett totalstopp som påverkar hela vägnätet. som tur var åkte jag i norrut.

När det regnar kommer det oftats snö uppe i bergen, om så är fallet nu tar jag med kameran på hundpromenaden till helgen.

Inga kommentarer: