tisdag 27 januari 2009

Gamla diabilder

Eftersom jag inte längre har någon fungerande diaprojektor har jag börjat skanna in mina gamla diabilder och målsättningen är att också få alla mina negativ till hårddisken.
Jag använder en Nikon Super Coolscan 5000, mjukvaran har så mycket finesser att hälften borde vara nog. En av dom innebär att den scannar bilden tre gånger i olika vinklar för att ta bort dammkorn och liknande. Det sparar lite jobb men tar längre tid att skanna.

Orginalet sparar jag i tif format (varje bild blir 65Mb) men praktiskt jobbar jag med dom i jpg.

Här kommer de första gamla nostalgibilderna. Ingen av dessa bilder är bearbetad utan orginal från fotografen. som vanligt kan du få bilden större med att klicka på den.

Först ut är en familjebild, det liknar mest ett nattparty eller möjligen något i stil med Gudfadern.



Naturligtvis är det en amatörfotograf som tagit bilden. möjlgien kan det ha varit i samband med min pappas 40-årsdag

Nästa bild är på mig i 18-årsåldern. Minns jag rätt så är den tagen på resan till mitt sista besök på Brunstad. Observera att håret var för långt för SV standard, det gick lite över öronen!



I ungefär samma tidsperiod är detta en bild på min barndomsvän Reidar. Ja han är fortfarande min vän och tänker ungeför som jag när det gäller Smittisarna.




Här har vi en bild på en av mina små brorsdöttrar. Ögat som pekar åt nordväst är numera fixat. Damen bredvid är Ruth Lindberg, på den tiden var hon med i Smiths Venner




GUDARS SKYMNING! Vilken badräkt morsan har på sig och hängbuken på farsan går inte av för hackor. Hursomhelst är bilden från Albybadet i Huddinge runt 1965. Mina föräldrar skall ha kredit för att dom ofta åkte dit med familjen för att bada på somrarna. Både helger och på kvällar efter jobbet ställde dom upp.
Jag är mera tveksam om dom skall ha kredit för hur dom vågade visa upp sig bland allmänheten.




Minns jag rätt är denna bilden tagen samma dag som brorsan förlovade sig med sin sedemera fru Ruth. Jag gissar att Johnny var runt 18 och Ruth 16. Hormonerna fingerade tydligen även med lustiga hårfrisyrer och även fast dom besökte Smiths Venner.



Till sist men inte minst. Jo han var liten den här tiden. Det är en bild av min grabb



Visst var han söt? Fantastiskt lik pappa!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Artige bilder, Hans. Spesielt dette med Johnny og Ruth. Per Kristoffersen

Anonym sa...

Samtycke krävs för att lägga ut bilder på andra. Läs PUL-lagen, och hör dig för med de personer du lagt ut om det är ok att dem blir uthängda i din offentliga blogg.
H. I-M

Eldorado sa...

Intressant information H.I-M. Kanske du kan förklara närmare på vilket sätt min publicering bryter mot lagen?
Lagbrytare är ju inget jag önskar vara!
Mig veterligen finns det massor av veckotidningar i Sverige som publicerar bilder på mängder av folk utan deras samtycke.

Anonym sa...

Om du läser lagen så kan du tyda att kändisar är undantag, de räknas som offentliga personer genom att de uppträder offentligt.
I de fall man publicerar bilder i anknytning till religiös tillhörighet tex. du skriver ju om smiths venner här bla, så är det ej lagligt att "röja" någon annans religiösa tillhörighet, även fast det kanske inte är aktuellt i daxläget. Du får begrunda lagtexten själv. H. I-M

Eldorado sa...

H. I-M, Det finns med all säkerhet massor av lagar för vad som får och inte får publiceras på en blogg. Ja varje land har rätt att skapa sitt eget regelverk. Sverige har sin PUL (hoppas inte någon norsk läsare tar anstöt av namnet), den lagen är för det första väldigt generös med just bloggare och för det andra så gäller den inte mig överhuvudtaget. Så juridiskt kunnig som tror dig vara kan du säkert räkna ut vilken lag som gäller för mig och min blogg. Ett tips kan vara att kolla var servern är placerad. Sedan kan du gärna återkomma med en intelligent kommentar. Sveriges lag är inte gällande mer än just i Sverige.

Viktigare än så är dock att oavsett lag så har jag ingen avsikt att någon skall känna sig uthängd på min blogg. Det vore fjärran ifrån mig. De bilder som jag publicerat och kommer publicera är vänner och släkt, i vissa fall före detta vänner och släkt. Är det någon av dom som känner sig uthängd så är dom väldigt välkomna att kontakta mig så hittar vi säkerligen en lösning tillsammans.

Anonym sa...

Intelligent kommentar?
Tycker du verkar ointelligent som inte fattar dig på att man tillfrågar folk FÖRE man lägger ut bilder inte efter eller inte alls. Oavsett PUL-lag i amerika eller inte.H. I-M

Eldorado sa...

H.I-M
Amerika är en världsdel inte ett land. Det är länder som har hand om lagarna.
Jösses lärde du dig inget alls i skolan?

Spendera du istället lite tid på din självbiografi

Anonym sa...

Jag är väl bildad.

Och självbiografi? Nej inget för mig.

Inte mitt syfte att "tjafsa " med dig, jag bara kommenterar det jag reflekterade över ang. bilderna.
Tror du förstår innebörden av vad jag ville säga även fast du uppenbarligen bara blev uppretad av ngn orsak.

H.I-M

Eldorado sa...

Om du känner dig uthängd på min blogg så tycker jag du skall tala om det, så har jag en chans att rätta till problemet.

Visst blir jag irriterad när du som anonym försöker läxa mig med en lag som inte är relevant. När du väl fattar din egen okunskap så tycker du jag är verkar ointelligent.

Vad jag har sagt tidigare gäller. Oavsett lag finns det ingen avsikt att hänga ut någon.